نژاد تیدی

نژاد تیدی خالص

نژاد گولدن خالص

نژاد سیالگوتی خالص

نژاد کاسوری

نژاد زیره

نژاد دب واله

چپره و نیله

کماندو

نژاد زیره خالص

کراس تیدی

کماندو

نژاد تیدی اورجینال

نژاد نیله خالص

نژاد تیدی خالص

نژاد سیالگوتی(چوهای)

نژاد چپره

نژاد تیدی

نژاد علی واله

نژاد تیدی

کراس تیدی

نژاد زیره

نژاد زیره خالص(اجداد زیره ها)

زیره و چاپدار

کماندو

زیره کاسنی

نژاد زیره

زیره و کاسنی

باسمه تعالی

عرض سلام و خسته نباشید دارم خدمت تمامی دوستان و آشنایان و همچنین بازدیدکنندگان محترمی که از این وبلاگ دیدن می فرمایند و این سرا را مزین می سازند نهایت سپاس و تشکر را دارم و برای تمامی عشق بازان ایران زمین آرزوی سلامتی و موفقیت کامل دارم. حدود ۵ سال است که از فعالیت این وبلاگ در فضای مجازی می گذرد ولی متاسفانه به علت مشغله کاری موقعیتی فراهم نشده که بتوانم وبلاگ را بروز رسانی و به سوالات دوستان پاسخگو باشم از این بابت از شما سروران نهایت پوزش را می طلبم. دوستان بسیاری هستند که سالهاست از این وبلاگ دیدن می فرمایند و با حقیر در ارتباط هستند.

این دوستان مطلع هستند که این وبلاگ جزء ۳ وبلاگ نخست در ایران بوده که در زمینه پرورش کبوتر پاکی فعال بوده. ولی امروزه بیش از ۱۰۰ وبلاگ فعال است که در زمینه کبوتر پاکی فعال هستند. بنده برای تمامی وبلاگ داران کبوتر پاکی آرزوی موفقیت دارم و به نظرات و انتقادات این دوستان احترام می گذارم. همانطور که مستحضر هستید تبلیغات گسترده ای در فضای مجازی صورت می گیرد که این تبلیغات زمینه ای را برای برخی افراد سودجو فراهم کرده در صورتیکه این افراد اطلاعات و شناختی در مورد کبوترپاکی ندارند و افراد بی اطلاع و مبتدی را هدف قرار می دهند و براحتی به منافع شخصی خودشان دسترسی پیدا می کنند. دوستانی که برای خرید کبوتر پاکی اقدام می کنند اول این نکته را در نظر داشته داشته باشند که اگر تمامی کبوتران ایرانی خوب یا عالی باشند پس مطمئن باشید که تمامی کبوتران پاکی هم خوب و عالی هستند ولی اینگونه نیست . در کبوتران ایرانی همانطور که خوب و بد مشاهده می شود پاکی ها هم از این قاعده مستثنی نیستند.

نکته دوم اینکه امروزه به خاطر رونق گرفتن کبوتر پاکی در ایران متأسفانه افرادی هستند که از شهرهای مرزی کشورمان که در حاشیه مرز پاکستان واقع هستند وهمچنین کبوترهای بومی این شهرها شباهت زیادی به کبوتران پاکی دارند این افراد براحتی از این شهرها کبوتر تهیه می کنند و افراد بی اطلاع را طعمه قرار می دهند و این کبوتران را به اسم کبوتر پاکی اصیل به دوستان واگذار می کنند و دوستان خریدار نتایجی از این کبوتران کسب نمی کنند و به کبوتر پاکی بدبین می شوند. مقصر اصلی دوستان خریدار هستند که بدون شناخت و اطلاع  خریداری می کنند. توصیه من به دوستان این است که به هیچ وجه از افراد ناشناس کبوتر خریداری نکنند. و در هنگام خرید کبوتر پاکی به این نکات توجه کنند. برای شناخت کبوتر پاکی نکته اول این است که پاکی را اول باید هوا کنی بعد اطمینان کامل پیدا کنی. بعضی از پاکی ها هستند که استیل و ظاهر فریب دهنده ای دارند و برای پرش مناسب نیستند. البته هدف اصلی ما جوجه کبوتر هست که باید هوا کنیم و ببینیم ما را تا چه حدی می تواند به هدفمان نزدیکتر کند و رضایت ما را در سو و پرش جلب کند.

با توجه به اینکه پاکی ها کبوتران غیر بومی هستند و هیچ کس در ایران اطاعات دقیق در مورد این نژادها ندارد. بنده حدود ۶ سال است که پاکی پرورش می دهم و از هیچ شخص و سازمانی اطلاعات دریافت نکرده ام. از همان اوایل تصمیم گرفته ام که این رشته را بطور علمی دنبال کنم. ولی با همین حال اطلاعاتم به تکامل نرسیده. امیدوارم در سال های آینده بتوانم با اطلاعات دقیق و بالاتری در خدمت پرورش دهندگان این نژاد باشم. نژادهای موجود پاکی به بیش از ۳۰ نژاد مختلف می باشد که هر کدام ویژگی و خصوصیات منحصر به فردی دارند. در میان این نژادها، نژاد تیدی و زیره هستند که از تمامی نژادها کوچک تر دارای وزن سبک تر و همچنین نفس فوق العاده ای در پرش دارند. ویژگی های این نژاد تقریباً به هم نزدیکتر می باشند و به هیچ وجه بازی نمی کنند و کاملاً در پرواز اوج می گیرند و پر زدنشان کاملاً بی صدا و به طور پروانه ای می باشد. تیدی در اصطلاح پاکستانی یعنی (کوچک) می باشد. زیره ها هم مثل تیدی کوچک هستند ولی به خاطر رنگ خاص به زیره معروف هستند و در هوای کاملاً گرم از تمامی نژادها ساعت بالاتری کسب می کنند.در هوای خنک و معتدل هم براحتی قدرت نمایی می کنند. برای اینکه کبوتر پاکی را بشناسیم می توانیم تا حدود ۵۰ درصد پاکی را با ویژگی های زیر برای پرش انتخاب کنیم. کبوتر پرشی پاکی به ۳ ویژگی خاص بستگی دارد. اول نفس کبوتر هست که باید این ویژگی در ژن کبوتر باشد که از وزن بسیار سبک و سینه ای تقریباً پهن و کمری باریک برخوردار باشد.

ویژگی دوم باید در پای کبوتر مشاهده شود که ساق پای کبوتر باید دارای عضلات قوی و پنجه ای کاملاً باریک باشد. که در هنگام پرواز براحتی بتواند با کمک ساق پای قوی پنجه ها را در آسمان حمل کرده و زیر دم ثابت نگه دارد و در مدت زمان پرواز از ناحیه پا احساس ضعف نکند.

ویژگی سوم در تیزه ها مشاهده می شود که تیزه کبوتر نسبت به دم کوتاهتر باشد و اگر دم کبوتر کوتاه باشد یک ابزار کمکی مناسب در پرش بحساب می آید. ویژگی اول در کارایی تیزه ها این است که هر چقدر تیزه اول یعنی (شاه پر اول) نسبت به دوم کوتاه تر باشد تقریباً مثل تیزه شاهین کبوتر براحتی می تواند با آرامی و تعادل بالا در پرش خود را برای ساعت های طولانی در آسمان نگه دارد و به پرواز طولانی ادامه بدهد. در بیشتر پاکی ها مشاهده شده که ۲ تیزه اول کبوتر به یک اندازه می باشد که این هم از خصوصیات کبوتر پرشی می باشد و در بعضی موارد هم ۳ تیزه اول کبوتر به یک اندازه می باشد که این هم از خصوصیات کبوتر پرشی می باشد.

دوستان عزیز امیدوارم این مطالب ناچیز مورد پسندتان واقع گردد انشاالله در روزهای آینده مطالبی را در مورد تن کردن کبوترپاکی در اختیارتان خواهم گذاشت برای تمامی عشقبازان ، دوستان و آشنایان و بازدیدکنندگان محترم آرزوی پیروزی و موفقیت در تمامی مراحل زندگی را از ایزد مننان خواستارم.

نژاد کاسوری