کبوتر پرشی

کبوتر پرشی رو از شکل ظاهری تا حدودی میشه تشخیص داد اما باید کبوتر رو بپرونی تا ذاتش رو متوجه بشی

شعری زیبا از حافظ

عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه سرشت

که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت

من اگر خوبم و گر بد تو برو خود را باش

هر کسی آن درود عاقبت کار که کشت... 

نوروز 93


بوی باران بوی سبزه بوی خاک

           شاخه های شسته باران خورده پاک


آسمان آبی و ابر سپید

         برگهای سبز بید

   عطر نرگس رقص باد

       نغمه شوق پرستوهای شاد


         خلوت گرم کبوترهای مست ...


نرم نرمک می رسد اینک بهار

                                     خوش بحال روزگار


نوروز 93 پیشاپیش مبارک

پیر ترین کبوتر دنیا

باشگاه خبرنگاران: سن هر حیوانی به دو روش قابل استفاده است به گونه ای که موجودات یکی عمر طبیعی به مانند انسان ها دارند که هر یک سال طول می کشد تا سنشان افزایش پیدا کند و یک روش دیگر تعیین عمر به صورت سال هی حیوان است.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران؛ گاهی اوقات ممکن است در زندگی ما انسان ها تنها 20 سال از عمر یک موجود گذشته باشد اما در دنیایی آن ها معادل 100 سال گذشته باشد و حتی زمان مرگشان هم فرارسیده باشد در حالی که در شمارش انسان ها این موجودات تازه اول جوانی هستند.

برای رکورد دار شدن یک حیوان باید سن حیوانی آن ها در نظر گرفته شود زیرا کمتر پیش می آید که یکی حیوان بتواند از میانگین سن خود بیشتر عمر کند. از این رو زمانی که آن ها از این خط سنی عبور کنند در میان رکورددارن به حساب خواهند آمد.

"والری ویتنگهام" خانمی است که این روزها یک کبوتر 24 ساله را در خانه خود نگه داری می کند. این پرنده شاید به نظر ما جوان باشد اما در اصل 147 سال کبوتری سن دارد و این میزان 16 سال بیشتر از حد متوسط و مجاز برای یک کبوتر است.

این خانم کبوتر کهنسال را از 20 سال پیش پرورش داده است و به علت مراقبت های خوب این کبوتر حالا در شرف تبدیل شدن به یک رکورددار است. این کبوتر در این سن بالا هنوز هم سرجال است و هیچ مریضی خاصی در او دیده نمی شود.

این خانم سال 2002 کبوتری با سن 22 سال را در گینس به ثبت رساند اما پس از او یک کبوتر 23 ساله توانست رکورد را به دست آورد ولی حالا قرار است بعد از آزمایش های گینس نام این کبوتر وارد کتاب رکوردها شود.
 

ماه محرم

عالم همه قطره و درياست حسين                             خوبان همه بنده و مولاست حسين                      

ترسم كه شفاعت كند از قاتل خويش                         از بس كه كَرَم دارد و آقاست حسين

 

 تصاویر مذهبی مخصوص محرم

محرم ماه اشک و گریه و غم اهل بیت علیهم السلام است. محرم ماه "بلی" گفتن به " ألست أولى

 بكم‏"  در غدیر است. محرم هنگام "َ لَأَبْكِيَنَّ لَكَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَما"  است. محرم ماه ابراز محبت شیعه به

 مقام ولایت و امامت ائمه ی هدی علیهم السلام است. ماه اشک و عزاداری، ماه شیعه برای محبت،

 ماه کربلا و جلوه ی آن، ماه مقتل و سینه زنی است.

حسین بیشترازآب تشنه لبیک بود، 

 

ایشاالله وعده هممون کنارحرم آقا امام حسین (ع)
   یا حق
التماس دعا

توانایی کبوترها در ریاضی و مرتب کردن اعداد!

توانایی کبوترها در ریاضی و مرتب کردن اعداد!

 

نتایج تحقیقات روانشناسان نیوزلندی نشان می دهد که کبوترها به خوبی میمونها ریاضی را می شناسند و قادرند اعداد را مرتب کنند.
محققان دانشگاه "اوتاگو" در نیوزلند نتایج شگفت انگیزی را درباره گروهی از "ریاضیدانان پردار" با عنوان "کبوتر" در مجله علمی
ساینس منتشر کردند.
توانایی درک مفاهیم انتزاعی از جمله اعداد تاکنون تنها در عده کمی از حیوانات برای مثال میمونها شناخته شده بود. اکنون به خاطر این تحقیقات، اسناد جدیدی به دست آمده است که بیش از گذشته ریاضیدانان پنهان در دنیای حیوانات را نشان می دهند.
در حدود 15 سال قبل در مجله ساینس تحقیقی منتشر شد که نشان می داد میمونهای ماکاکو قادرند تصاویر را برپایه شماره ای که بر روی هر یک از آنها نوشته شده است مرتب کنند.
اکنون این محققان نیوزلندی با استفاده از همان روش تحقیقی را انجام دادند و در نهایت شگفتی دریافتند که کبوترها هم از چنین قابلیتی برخوردارند.
این محققان پس از کشف این توانایی دو فرضیه را مطرح کردند.

برپایه فرضیه اول، این پرندگان و میمونها تواناییهای عددی را به روشی کاملاً مستقل و در طول مسیر تکامل خود توسعه داده اند.
درحالی که فرضیه دوم پیشنهاد می کند که تواناییهای عددی کبوترها و ماکاکوها از یک جد مشترک بسیار دور به ارث رسیده اند.
در هر دو مورد، این محققان نشان دادند که این پرندگان بسیار باهوشتر از آن چیزی هستند که تاکنون تصور می شد.

خبرنو - یک کبوتر قهرمان سرعت پرواز که با الهام از نام اوسین بولت سریع ترین دونده جهان «بولت» نامیده می شود در جریان یک حراج در شهر آنتورپ بلژیک به مبلغ ۳۱۰ هزار یورو فروخته شد.
 
به گزارش خبرگزاری فرانسه، بولت یک ابر کبوتر است که در مسابقات زیادی عنوان سریع ترین کبوتر را کسب کرده است.
 
در جران یک حراج در شهر آنتورپ بلژیک یک مرد ثروتمند چینی بولت را به مبلغ ۳۱۰ هزار یورو خریداری کرد. به این ترتیب ، بولت عنوان گران ترین کبوتر جهان را به سایر عنوان های خود افزود. نام خریدار چینی افشا نشده است.
 
لئو هرمان یکی از مشهورترین پرورش دهندگان کبوتر در بلژیک که مالک بولت بود علاوه بر این کبوتر ۳۵۰ کبوتر دیگری را که پرورش داده بود در معرض فروش قرار داد و در مجموع چهار میلیون یورو به دست آورد.
 
با این حال، این کبوتر باز بلژیکی دو جفت کبوتر را برای سرگرمی خود نگه داشته است.
 
رکورد گران ترین کبوتر جهان پیش از این متعلق به کبوتری به نام « دولچه ویتا» بود که در ژانویه سال ۲۰۱۲ به مبلغ ۲۵۰۴۰۰ یورو فروخته شد. این کبوتر هم توسط یک چینی ثروتمند خریداری شده بود.

168139_771-477x318

 

دانستنیهای کبوتر

جفت کردن کبوتر

اولین کاری که در جفت کردن کبوتر ها باید انجام دهید،تشخیص نر و ماده کبوترهاست که به روش های مختلف توسط کبوترداران شناسایی می شود،که عبارتست از:

۱- گرفتن نوک کبوتر و مشاهده بزرگی سر کبوتر

۲- کبوتر را به طور برگردان روی دست گذاشتن

۳- مستی زیاد نر با صداهایی مخصوص

۴- نشستن کبوتر از پرش(که من از این روش استفاده می کنم)

و روش های دیگر در تعداد زیاد کبوتر نمی شود که همه ی کبوتران را دونه دونه گرفت و بررسی کرد،به همین علت کبوتران را گرسنه نگه می دارند و از آنجا که معمولا لانه ی کبوتر ها کمی بالاتر از سطح زمین قراردارد ،دانه را به زمین یا پشت بام می ریزند و کبوتر ها وقتی که می پرند برای خوردن دانه از طریق نگاه کردن به دم کبوتر می توان جنسیت کبوتر را شناسایی کرد.اگر دم کبوتر هنگام فرود آمدن از پرش یا ارتفاع به سمت پایین بود کبوتر ماده است و اگر دم خم نشد و تقریبا حالت قبلی خودش رو داشت کبوتر نر است

۲- دومین کار درجفت کردن کبوتر ها انتخاب کبوتر های خوب برای جفت شدن،که برای هر فردی ویژگی های خاصی دارد،به عقیده ی من در هر ۲۰ تا کبوتر که یک کبوتر باز دارد یک جفت که بهترین آن هست ارزش جوجه کشی دارد و هر کبوتر توانایی جوجه دهی خوب رو ندارد و مثلا شما هر کبوتری رو با هر کبوتر ضعیف یا قوی جفت می کنید،جوجه هم می کشید ولی جوجه ها بعد از یک هفته بی دلیل ضعیف  شده و می میرند،بی دلیل نیست و علت این هم ضعیف بودن نطفه ی نر است،پس در انتخاب کبوتر دقت کنید،برای انتخاب ماده ی خوب باید ماده ای را انتخاب کنید که جوان باشد و از نظر هیکل و جسته متوسط و یا کمی بزرگ باشد و استخوان بندی درشتی داشته باشد،که پس از چند دهن جوجه کشی از بین نرود و برای انتخاب نر هم باید ،نری را انتخاب کنید که مست باشد و به زور با کبوتر ماده جفت نشود ،جوری کبوتر ها رو تنها نگه دارید که کبوتر به جفت شدن علاقه داشته باشد،کبوتری که جفت دارد چه ماده یا چه نر سعی نکنید با کبوتری دیگر جفت کنید،به علت اینکه کبوتر بوی جفت خود را حس می کند و متوجه می شود که جفت خودش هنوز وجود دارد و ضمنا باید کبوتر را ۸-۱۰ روز دور از جفت خود نگه داریدو این نکته را هم باید متذکر بشوم که :

من یک جفت کبوتر داشتم که با هم جفت خورده بودند و تخم هم گذاشته بودند،هنوز یک هفته نگذشته بود که گربه کبوتر نرم رو که تخم داشت گرفت و برد،بعد این کبوتر ماده که یک روز تمام خودش روی تخم خوابید تا تخم ها خراب نشوند و وقتی که فهمید کبوتر نر خودش از بین رفته ،با یک کبوتر نر دیگر جفت خورد و اون کبوتر نر روی تخم ها می خوابید و گویی که این پدر واقعی این تخم ها بود و بعد از چندین روز جوجه ها به دنیا آمدن و این نر که پدر خوانده ی این جوجه ها می شد ،هر دو جوجه را که برای من خیلی ارزش داشتدند رو بزرگ کرد .

من این داستان را گفتم که اگر کبوتر احساس بکند که جفتش از بین رفته حتما برای بقایای نسل خود جفتی پیدا می کند

از بحث خودمون دور نشویم و برای انتخاب کبوتر نر باید کبوتری را انتخاب کنید که هیکلی بزرگ و قوی داشته باشد تا شما بتوانید در هر دهن جوجه کشی هر ۲ جوجه کبوتر را بزرگ کنید .

۳- انتخاب مکان برای جوجه کشی کبوتر :مکان کبوتر در تخم گذاری کبوتر خیلی موثر است،شما باید مکانی را برای کبوتر آماده کنید که از استرس کبوتر کاهش دهد و کبوتر گنجه ی خود را به صورت یک مکان آرام بشناسد و هرگز کبوتر را در لانه اش به ترس و وحشت نیندازید و در این فصل از سال که سرما شدید است باید لانه را گرم نگه دارید و حدالامکان از رطوبت هوا بکاهید و نظافت کف لانه را رعایت کنید

۴- نوع رنگ چشم،کاکل و خال کبوتر ان است که سلیقه ای است وهر کس هر جور که دوست دارد،هر کبوتر را جفت می کند،مثلا شما یک جفت قلمکار رو با هم جفت می کنید جوجه  سرخ دم تیره و یا پیس جوجه می دهد به ذات کبوترانتون شک نکنید،بلکه جوجه در سنین بالاتر رنگ عوض می کند و به شکل و شمایل پدر و مادرش می رسد.من خودم یک جفت کله برنجی دارم که جوجه هایش ابتدا دستپر دم سیاه است و بعد از۸-۹ ماه کلا پرهایش می ریزد و به کله برنجی تبدیل می شود

۵- نگهداری از جوجه ها: اگر شما دو کار رو انجام دهید،می توانید جوجه کشی خوبی داشته باشید:

الف:سیر نگه داشتن پدر و مادر جوجه ها و تقو یت آن ها با دان های تقویتی (قره ماش،ارزن،گاو دانه و..)

ب: رعایت نظافت در جایی که جوجه قراردارد و بازرسی روزانه ی جوجه که از این قرار است:

 بازدید زیر شکم و چینه دان و قسمتی که  زیر مخرج جوجه است که جوجه از آن در درون تخم تغذیه می کند و اصطلاحا بند ناف می گویند(البته در انسان) و اگر فضله ی کبوتر به این قسمت ها چسبیده بود به سرعت آن کثیفی و فوضولات را از بدن جوجه جدا کنید،در غیر این صورت پس از چند روز شاهد کرم هایی که از چینه دان جوجه تغذیه می کنند می شوید و پس از حداکثر ۲۴ ساعت جوجه را از پای در می آورد


طریقه ی سالم سازی اسپرم کبوترها

برای سالم سازی و تولید اسپرم و بیشتر شدن احتمال باروری و جوجه آوری می توانید از ویتامینهای AوE بصورت هفته ای ۲بار استفاده کنید.از خوراندن آنتی بیوتیکهای مختلف در صورت عدم لزوم جدا خودداری نمایید زیرا اولین تاثیری که برجای می گذارد روی اسپرم حیوان است


نکاتی در مورد دارو دادن به کبوترها

یکی از نکات مهم در مورد دارو دادن تشخیص صحیح بیماری می باشد.حال اگر خودتان از روی علائم بالینی(بخصوص علائم بالینی اختصاصی) موفق به تشخیص آن شدید می توانید از دارو ها استفاده نمایید که این امر هم مستلزم رعایت یکسری نکانی می باشد.

اگر از روی علائم بالینی قادر به تشخیص بیماری نبودید باید یکی از پرندگانتان را که مرده است نزد یک دامپزشک برده تا آنرا کالبد گشایی نماید.برای تشخیص قطعی می توانید از دامپزشک بخواهید که برای کشت میکروبی لاشه آزمایشی را بنویسد.

 بهر حال پس از تشخیص صحیح بیماری اگر بتوانید اطلاعاتی را در مورد عوارض جانبی سو دارو مورد مصرف بدست آورید و دارویی با کمترین عوارض جانبی را مصرف کنید بسیار خوب است.

 حتما به خاطر داشته باشید که بی مورد از آنتی بیوتیکها استفاده نکنید و تا در کبوترانتان علائمی را مشاهده نمودید دارو مصرف نکنید زیرا علاوه بر آسیبهایی که به پرنده وارد می سازد فلور میکروبی روده آنرا نیز بهم زده و کبوتر را مستعد بیماریهای دیگر می نماید.ضمنا با مصرف بی رویه آنتی بیوتیکها باکتریهای حساس به آنها جهش ژنتیکی یافته و در برابر این آنتی بیوتیکها مقاوم می شوند و نتیجه این امر آن است که ممکن است بعد ها کبوترانتان با یک عفونت ساده جان خود را از دست بدهند 

 همیشه واکسیناسیون کبوتران را به موقع انجام دهید.همچنین رعایت نکات مدیریتی را برای جلوگیری از انتقال بیماریها به پشت بامتان رعایت نمایید 

 برخی اثرات سو آنتی بیوتیکها:

 نیتروفورانها:مثل فورازولیدون که آنتی بیوتیکهایی وسیع الطیف و بسیار سمی هستند.مصرف بی رویه فورازولیدن موجب اختلالات گوارشی-خونریزی دستگاه گوارش و تورم اعصاب محیطی و...می گردد.

آنتی بیوتیکهای آمینوگلیکوزیدی:مثل نئومایسین که موجب اختلالات گوارشی و آسیب به سیستم شنوایی می گردد 

 تتراسایکلینها هم که در اثر مصرف بی رویه بخصوص توسط کبوترداران نسبت به آنها مقاومت دارویی ایجاد شده و در اکثر بیماریها با توجه به اینکه وسیع الطیف هستند ولی بی اثر می باشند.

 دوستان اکثر بیماریها را بدلیل غیراختصاصی بودن علائم بالینی و همچنین ضایعات کالبد گشایی نمی توان تشخیص داد.پس اگر یک عشق باز واقعی هستید و کبوترانتان برایتان ارزشمند هستند کمی بیشتر هزینه کرده و از دامپزشک درخواست کنید که حتما برای تشخیص صحیح و در نتیجه درمان درست و صحیح آزمایش بنویسد.

بیماریهای ویروسی درمانی ندارند و ضمنا علائم بالینی و ضایعات کالبدگشایی برخی از آنها بسیار شبیه بیماریهای دیگر و غیر اختصاصی می باشد پس در مواردی که امکان تشخیص تفریقی وجود ندارد اگر کبوترانتان برایتان ارزشمندند کمی برایشان هزینه کنید....


 

کبوتر ها از نظر نژاد به چند گروه مهم تقسیم می شوند که عبارتند از:

۱-کروپر(Croppers):زیستگاه اصلی این کبوترها جمهوری چک است.اما امروزه بیشتر در کشورهای انگلیس و آلمان زندگی می کند.این نژاد رنگهای مختلفی دارد.خصوصیات ویژه این نژاد پاهای بلند و فرم خاص سینه است.این کبوتر از نظر ظاهری از بالا به پایین حالت راست دارد.

۲-کبوترهای فرم(Form Pigeons):زیستگاه اصلی این کبوتر ها در کشور انگلیس است.نوک این کبوتر بسیار محکم است.این نوع کبوتران دارای شخصیتی مبارز می باشند و دارای بالها و بدنی قوی هستند. کبوتران مسابقه نیز جز همین گروه می باشند.

در عکس زیر یک نژاد از کبوترهای متعلق به گروه  فرم را می بینید که از نژاد جنوئین هومر (Genuine Homer) می باشد.

۳-کبوترهای واتله(Wattle Pigeons):این نوع کبوتر با برجستگیهای گوشتی بزرگی بر روی نوک و دور چشمهایش کاملا شناخته می شود و انواع مختلفی دارند که بیشتر ساکن کشورهای اروپایی می باشند

۴-کبوترهای کالر(Colour Pigeons):این کبوتران اغلب در کشورهای اسکاندینابی مثل دانمارک و هلند زندگی می کنند.این نوع کبوترها دارای رنگهای متفاوت و زیبایی می باشند.

- کبوتران اوول(Owl Pigeons):این نوع کبوتران دارای سری کشیده با پرهای برگشته می باشند اما نوک بسیار کوچکی دارند.

 ۶- کبوتران استراکچر(Structure Pigeons):

۷-کبوترهای تامبلرز و های فلایر(Tumblers&High Flyer):این گروه از کبوتران بیشتر در دانمارک زندگی می کنند


ویژگی های کبوتر پرشی خوب

کبوتر پرشی ۲ نشانه کلی دارد:۱-وقتی آنرا در تور رها می کنید به سبکی بال می زند(اصطلاحا سبک است)بالهای کبوترهای غیر پرشی صدای بلندی دارد و اصطلاحا به سنگینی بال می زنند.

۲-از روی رنگ پا:معمولا رنگ پای کبوتران پرشی تیره است


شناخت کفتر خوب

قبل از هر چیز میبایست از سالم بودن کفتر اطمینان حاصل کرد.چندین راه برای شناخت کفتر سالم توسط دوستان در دیگر وبلاگ ها توصیه شده که بنده به علت کلیشه ای بودن برخی مطالب از گفتن آنها پرهیز می کنم و چند راه متفاوت رو پیشنهاد می کنم.با در دست گرفتن کفتر مریض اولین چیزی که در ناحیه سینه کفتر احساس خواهیم کرد جناق کفتره که به علت مریضی عضلات پوششی این استخوان از بین رفته است و جناق به صورت غیر عادی قابل لمس خواهد بود

نکته بعدی که فقط در مورد کفتر ماده صدق می کند شکستگی (مقعد)است. تعدادی از کفتر بازا که به دلایلی مجبور به رد کردن کفتر خود هستند مقعد کفتر ماده را میشکنند تا دیگر کسی نتواند از اونا جوجه بگیرد.بعد از دقت در موارد ذکر شده و کسب اطمینان از سالم بودن کفتر نوبت به شناسایی کفتر میرسه که مهمترین راه هایی که به نظر بنده رسیده و میتونه برای شما دوستان عزیز ثمر بخش باشه رو ذکر کرده و جداگانه در مورد هر کدام توضیح خواهم داد.این راه ها عبارتند از:تست هوش-رفتار کفتر-جسته-خال کفتر-اندازه تیزه ها-رنگ چشم

1-تست هوش:(ابتدا باید عرض کنم که این راه کاملا شخصی بوده واز تجربیات بنده میباشد) مطمئنا در بین 300تا کفتر که داخل سئله نگهداری میشوند تا بفروش برسند تعداد انگشت شماری کفتر خوب وجود دارند که هم ما و هم سئله دار از خوب بودن اونها بی خبریم.منظور کفترای پرشی هستند که به علت حوادث غیر عادی مثل وزش شدید باد-فرار از دست پرندگان شکاری-ابری شدن ناگهانی هوا- شیر بودن پرها و...باخت رفته یا گم شدند.مثلا بار ها دیده شده که کفترایی که 8 ساعت پریده اند با امدن ناگهانی ابرها گم شدند.که به اصطلاح گفته میشود ابر کفتر رو برده است.ابر ها کفتر رو کیلومتر ها از لانه دور خواهندکرد به طوری که کفتر راه باز گشت لانه را گم میکند.این دسته از کفترها اگر از دست کفتر بازها در امان بمونند به دست افراد عادی یا بچه ها ویا غریب گیرهای سودجو افتاده که حاضرند با دریافت چند هزار تومان پول آنها را به سئله دار واگذار کنند.اما یکی از راههای شناخت این دسته از کفتر ها:

کفترباز های تیر(حرفه ای) مطمئنا کفتر خود را با سوت زدن یا در آوردن صدای خاص شرطی می کنند.مشکلترین بخش قضیه اینجاست.یعنی پیدا کردن فرکانس شرط کفتر که بستگی به هوش و تجربه ی شما دارد.با امتحان کردن یکی یکی تمام شرط هایی که در طول زمان های متمادی بلد شدین میشود واکنش کفتر رو به اون صدا سنجید.کفتر شرطی با شنیدن صداها با تکون دادن سریع سر خود به دنبال تولید کننده صدا می گردد.اگر شانس شما باشد و شما تونسته باشید شرط کفتر رو حدس بزنید و کفتر با شنیدن صدا از روی نی بیاید کف گنجه لحظه ای درنگ نکنید.این همان کفتری است که شما دنبالش بودین.(البته در صد محقق شدن این شیوه برای تازه کارها بسیار پایین است).
خال کفتر:اختلاف نظر زیادی در این خصوص در بین کفتر بازها دیده میشود.بعضی دوستان بر این عقیده اند که خال کفتر تاثیری در پرشی بودن کفتر ندارد بعضی ها هم نظر دیگه دارند.به نظر بنده کفتر خوب باید اصالت داشته باشد لازم به ذکر است که اصیل بودن کفتر به نوع خال اون بر می گردد.مسلما خال های با اصالتی مثل هما-شازده-زاغ و.... برتری ویژه ای نسبت به دیگر خال ها دارند و یشتر مورد پسند قرار می گیرند

رفتار کفتر خوب:رفتار کفتر داخل گنجه بیان گر گذشته اون خواهد بود.کفتر خوب وقتی به جای تازه ای منتقل میشود گوشه گیر خواهد شد و موقع باز کردن در سئله به فکر فرار از بند اسارت و باز گشت به لانه ی قبلی اش خواهد بود که میشه به راحتی این رفتار رو از حرکات استرسی کفتر تشخیص داد. از نشانه دیگر رفتار کفتر خوب تثبیت جای نشستن روی نی بندی است که معمولا بلند ترین نی را برای نشستن انتخاب خواهد کرد
.و اجازه وارد شدن به حریم خود را به هیچ کفتر دیگری نخواهد داد .


اگر قصد خرید دارید به این توصیه هایی که می گوییم خوب توجه کنید تا کفتری باب میل خود وخوش سو پیدا کنید

1_اول از همه چیز از سلامت کفتر اطمینان حاصل کنید تا که مریض نباشد یا شکستکی و فلج شده نباشد در کل ناقص نباشد     

2_کفتر پرشی خوب باید سینه هایی پهن داشته باشد چون یک سینه ی پهن درون ان بی شک شش های بزرگ و قوی برای تنفس وجود دارد 

3_داری سری درشت و گرد باشد وگردنی اسبی وکشیده(گردن اسبی)باشد

4_هنگام باز کردن بال سه شاه پر اخرش هم اندازه وبی فاصله وموج دار باشد شاه پرهای قوی و محکمی داشته باشد

5_نوک و پاهای ان اندازه باشد یعنی نوک نازک داشته باشد( نه زیاد بلند ونه زیاد کوتاه)پاهای ظریف و کوتاهی داشته باشد وناخن های بلند و صاحب پنجه ای پهن باشد

6_رنگ چشم هر رنگ که باشد شفاف و درشت باشد

نکته1:کفترانی که هیکل بزرگی دارند پرش دادن انها سخت است بهتر است کفترانی با هیکل مناسب نگهداری کنید

نکته2_کفتر پرشی خوب را به سختی می توان در دست نگه داشت و همیشه در جنب و جوش است

نکته3_یک کفتر پرشی خوب همیشه صدای بال زدنش کم است بطوری که اگر در پشت سر شما بپرد صدای کت زدنش را نمی شنوی

 


دلیل بی نطفه بودن کبوتر

دلیل بی نطفه بودن حیوان یا کهولت سن است و یا جوجه کشی متوالی از آن.برای درمان میتوان ویتامینEوK رااز داروخانه انسانی تهیه نمود وآنرا در آب حل کرد و بصورت روز در میان ۱ قطره به حیوان خوراند.البته این دوست عزیز می گفتند که روغن ماهی هم تاتیر بسزایی در این امر دارد.البته من امتحان نکرده و نمی دانم ولی احتمالا بی تاتیر هم نیست.زیرا مواد مغذی و ویتامینهای فراوانی در آن موجود است


رنگ چشم کبوتر

دوستان عزیز نژاد یا همان ذات کبوتر را به هیچ وجه نمی توان از روی رنگ چشم تشخیص داد.مگر اصالت کبوترهای تهرانی که باید چشمانشان سفید و ناخنهای پای آنان نیز سفید باشد.اگر بدین گونه باشد اصیلترند.اما هوش کبوتر را به هیچ عنوان نمی توان از روی رنگ چشم تشخیص داد.


سوال :از کجا ميشه فهميد يه کبوتر تو 2يا3روز اينده تخم ميکنه؟

جواب : کفتري که ميخواد تخم بزاره از اينجا معلوم ميشه که روي کمر کفتر اول دمه کفتر يه برامدگي ايجاد ميشه دم کفتر حالت افتاده پيدا ميکنه و کفتر يکم کم تحرک ميشه و بيشتر تو جايه خودش ميخوابه و کفتر نر هم با نوکش ميزنه تو سر کفتر ماده
________________________________________________________________

سوال دوم : چکار بايد کرد  کفتر زود به زود تخم کنه؟

جواب : اگر ميخواين کفترتون زود به زود تخم بزاره بايدکفتر نر خودتون رو تقويت کنين و دونه هاي تقويتي و اسپرم زا مثله عدس بهش بدين و بزارين يه مدت از مادش دور باشه و نينه بعد ولش کنين کناره ماده
_________________________________________________________________

سوال :کفتري که بال ان قيچي شده چطور پر ان را بکشم تا پر نو در بياورد؟

جواب :بايد اون پرهايي که قيچي هست رو يکي يکي در بياريم ودر اين مدت کفتر رو خوبب تقويت کنیم دونه خوب بهش بدیم و بعد از اين کار ميبينيم که کفتر بالهاي جديد در مياره و مدت يک ماه يا سه هفته طول ميکشه تا بالهاي کفتر خوب سفت ببشه از خون بيفته و آماده پرش ميشه


 راههای جوجه کشی بهتر

کبوتر ها هنگام جوجه کشی کلسیم بدنشون پایین میاد،که موجب لک لک شدن پوست تخم می شود یا وقتی که کبوتر تخم میگذارد شما تخم رو به هردلیلی بر میدارید وکبوتر را وادار به تخم گذاری مجدد می کنید .در این موقع است که خطراتی برای تخم وکبوتر ماده رخ می دهد که عبارتند از:

۱-شکسته شدن تخم در مخرج کبوتر

۲- از بین رفتن تخم از نظر جوجه کشی

۳- هضم ودفع سخت غذا

پس بهتره که همیشه ما پیشگیری کنیم.شما باید سعی کنید از مکمل ها طبیعی برای کبوتر ها استفاده کنید:

۱-پوست تخم مرغ رو مثلا ۱۰ عدد رو به هر نحوی خشک کنید و داخل هاونگ(هونگ ) بکوبید تا قابل خوردن برای کبوتر باشد،سپس در ظرفی جدا در جایی قراردهید که فوضولات کبوتر بر روی آن ها اثر نگذارد

۲-استفاده از گل شور(طرز تهیه آن به روش خودم براتون شرح می دم):

مواد لازم:نمک- خاک رس- سبوس و مقداری شن

سبوس رو می توانید از نانوایی بربری تهیه کنید دلیل من از اضافه کردن مقداری سبوس این است که کبوتر ها با ولع و راحت تر گل شور رو مصرف می کنند ابتدا خاک رس را با مقدار نصف خاک رس،سبوس و مقدار کمی شن ریز مخلوط کنید سپس بگذارید خشک شود و از آن برای کبوتر هاتون مصرف کنید.

۳-استخوان مرغ:این راه بهترین را و عملی ترین راه ممکن طبیعی است.

ابتدا استخوان مرغ را کاملا خشک کنید تا حدودی که ترد و شکننده شود،سپس در هاونگ قرار داده،کوبید و برای مصرف کبوتر ها تون قرار بدید


 گرو چیست؟( چگونگی گرو بستن کفتر پرانی)

طبق رسوم متداول بین کبوتر بازان هر ساله اواخر خرداد و اوایل تیر ماه برای انجام مسابقه پرواز کبوتر محلی را تعیین و اجتماع می نمایند. در این اجتماع اول افرادی که سال قبل با فرد دیگری گرو داشته و بازنده گردیده تجدید قرارداد می نمایند و با توافق یکدیگر: 1ـ تعداد کبوتر پروازی 2ـ مبلغ مسابقه 3ـ روز پرواز را تعیین و قرارداد مبادله و امضاء شده را نزد داور وسط می گذارند. برای اطلاع آندسته از دوستان غیر کبوترباز باید عرض کنم که کسانیکه اول ادعای پروازکبوتر را دارند در اصطلاح کبوتر بازان استاد و کسانیکه شرط را قبول می کنند شاگرد و فردی که مورد اعتماد دو طرف باشد را داور وسط می نامند. گرو مخصوص کبوتر بازانی است که سالها متحمل زحمات و مخارج گردیده واز این راه می خواهند هنر کبوتران خود را به نمایش بگذارند. بعضی از کبوتر بازان که دارای کبوتران عالی و پرشی هم هستند بعلل زیر از شرکت در مسابقات خودداری می نمایند و بیشتر در جلسات روز گرو و میهمانیها شرکت می نمایند و اغلب هم داور مسابقات می گردند.1ـ خرج زیاد روز گرو 2ـ نداشتن محل پذیرایی 3ـ مراعات همسایگان. این توضیحات مربوط به گرو و مسابقات بین کبوتربازان بود ولی عده ای دیگر از کبوتر بازان که اکثرا بسیار سرشناس  و خوشنام هم هستند و دارای کبوتران عالی هم می باشند، هر ساله تعدادی از دوستان خود را در روز بخصوصی در تیر ماه دعوت به مهمانی نموده که در روز موعود یکی از حاضرین کبوترها را مهر کرده و پرواز آنها را به نمایش می گذارد. تعداد این کبوتران منوط به میل مهماندار می باشد. در توضیح مبحث مهر کردن کبوتران باید عرض کنم که برای یقین حاصل نمودن به پرواز و ساعت پرواز و رفع هر نوع شک، کبوتران از طرف حریف یا حریفان مهر می گردند. معمولا چند عدد کبوتربیشتراز تعداد مشخص شده برای گرو مهر می شوند چون ممکن است کبوترانی تا قبل از پرواز صبح گرو مشمول تعویض گردند. در خصوص نحوه انتحاب داوران هم باید عرض کنم که کبوتر بازان زمان نوشتن قرارداد گرو، ضمن تعیین تعداد کبوتران و روز مسابقه و مبلغ گرو، اقدام به انتخاب سه نفر داور بنامهای داور وسط و داور طرفین می نمایند که وجه تعیین شده مسابقه را نزد داور وسط می گذارند تا در صورت برنده شدن هر یک از طرفین، مبلغ مذکور به شخص برنده داده شود  داور وسط بطور کلی باید دارای سوابق طولانی در پرواز کبوتران باشد و همچنین به فهم و شعور و درک و شناخت کبوتر پریده یا نپریده آشنا و تسلط کامل داشته باشد. هر یک از طرفین مسابقه یکنفر را بعنوان داور خود انتخاب و معرفی می نمایند که این دو نفر باید با داور وسط همکاری داشته و ساعات پرواز را پس از توافق با یکدیگر یادداشت و امضاء نمایند 


نحوه ی آماده سازی کبوتر برای گرو

دوستان عزیز کبوتر پرانی ، نگهداری از کبوتر و ساختن و اماده سازی آن ورزش بسیار ساده ای است و نیازی نیست حتماً همه ما از فرمول و قاعده خاصی پیروی کنیم آیا آن کودک 10 ساله که کبوترانی در داخل حیاط منزلش نگهداری میکند و بعضی از آنها 7-8 ساعت میپرند از فرمول و قاعده خاصی استفاده میکند؟

فرمولها و قواعد معمولاً مفید برای کسانی است که از گله های بزرگ کبوتر و با تعداد بسیار زیاد نگهداری میکنند.فرض کنید شما برای سال آینده میخواهید به آماده سازی کبوترانتانبپردازید:

من بحث خود را از جایی شروع میکنم که شما کبوترانتان را به موقع کبک کرده اید و میخواهید آنها را برای تیرماه اماده کنید.شما در قدم اول باید کبوتر را مانند انسان و جامعه کبوترها را مانند جامعه انسانها فرض کنید اکثر مواردی که برای انسان صادق است در مورد کبوتر هم مصداق پیدا میکند

همانطور که قبلاً هم عرض کرده بودم یک انسانی که میخواهد دونده شود در روز اول به سختی یک کیلومتر میدود اما اگر مربی و تغذیه خوب داشته باشد میتواند پس از یکماه 5 کیلومتر یکنفس بدود کبوتر نیز همینطور است. باید برای آماده سازی کبوتر تغذیه و تمرینات خوبی در نظرگرفت.

برای اماده سازی کبوتر اولین قدم تمرینات زیر تور است  در زیر تور فشار بیشتری به عضلات کبوتر میاید چون همانطور که مستحضرید شتاب جاذبه زمین با افزایش ارتفاع کاهش میابد و کبوتری که در دل آسمان جای دارد فشار چندانی به عضلاتش وارد نمی شود و بیشتر به علت کم بودن شتاب جاذبه بر روی باد سوار است درست مانند چتربازانی که حرکات اکروباتیک در هوا انجام میدهند و بدون اینکه چتر خود را باز کنند

بر روی ابرها شناورند و سقوط هم نمیکنند کبوتر نیز همین طور است. اما بر روی بام و زیر تور کبوتر مجبور است وزن خود را تحمل کند و فشاربسیار بیشتری به بالها و عضلات آن وارد می شود.می بایست حدود 10 روز هر روز برای کبوتران برنامه های پراندن زیرتور گذاشت بعد از تمرینات زیر تور نوبت به پراندن کبوترها می رسد پراندن کبوترها می بایست برای اولین بار حدود 11 ظهر انجام شود. بعد از 3 الی 4 مرتبه پراندن در 11 ظهر ساعت را به 10 و همینطور تا طلوع آفتاب به مرور کم میکنیم.

این عمل را باید طوری برنامه ریزی نمود که چند روز قبل از  تیرماه به طلوع آفتاب برسید

مساله دیگر در مورد اینکه هر روز بپرانیم یا یک روز در میان و یا غیره باید عرض کنم به هیچ وجه نمیتوان یک نسخه کامل برای همه کبوتران نوشت کبوتران ورزیده و به اصطلاح گردن کلفت و خودکار هر روز می توانند بپرند اما بعضیها یک روز در میان و بعضیهای دو روز پرش یک روز استراحت و بعضیها حتی دو روز در میان شما می بایست بر اساس تجربه خود کبوتران را تقسیم بندی کنید که حالا روشش را به شما شرح میدهم.

ابتدا سه روز متوالی همه کبوتران را به پرواز دراورید آنهایی که از ساعتشان کم نشد جزو گروه 1 و کبوترانی هستند که می بایست هر روز پرانده شوند آنهایی را که ساعتشان کم شد را دو روز بپرانید و یک روز استراحت دهید انهایی که ساعتشان کم نشد گروه 2 و انهایی که ساعتشان کم شد را باید یک روز در میان هوا کنید به این صورت ما در گروهای خودمان کبوترانی داریم که باید 2 و یا حتی 3 روز استراحت کنند. و این کبوتران 2 یا سه روز استراحت کرده شاید از کبوتران دسته 1 هم بهتر بپرند ولی اگر هر روز آنها را هوا کنیم خراب می شوند و اگر گروه 1 را هم استراحت دهیم آنها نیز خراب می شوند

نکته مهم اینکه باید روز مسابقه طوری انتخاب شود که روز گرو روز پرش تمام گروههای کبوتر ما باشد تا به بهتربن ساعت ممکنه برسیم.

اما مساله دیگر در مورد نحوه دان دادن کبوترها می باشد برای آماده سازی کبوتر پرشی ارزن بهترین دانه می باشد و در کنار آن کمی تخم کتان(دانه های ریزی به شکل بیضی و کمی بزرگتر از ارزن) به نسبت 5 به 1 اما برای اینکه کبوتر دچار فقر ویتامین نشود هفته ای دو بار هم به نسبت 4 به 1 ارزن و قره ماش میدهیم.

به این صورت شما نیازی به دادن ویتامین و سایر مکملها هم نخواهید داشت.در مورد زمان ابدهی به کبوتران پرشی می بایست نیم ساعت تا یک ساعت بعد از پرش آب به آنها بدهیم. بعد اب از جلوی آنها برداشته می شود و بعد از غذای روزانه دوباره به آنها آب میدهیم.

در مورد اب دادن صبح هم باید خدمتتان عرض کنم همانطور که توصیه شده یک الی دو ساعت قبل از فعالیت بدنی شدید ما انسانها نباید چیزی بخوریم این مورد در مورد کبوتران هم صدق میکند.

 یک نکته ای در خصوص شبهای قبل از مسابقه باید خدمتتون عرض کنم : اگر شما کبوترانتان با این شیوه ذکر شده کنار امدند و عادت کردند به ان و ساعت خوبی هم کسب کردند چه نیازی به تغییر این روش در شب قبل از مسابقه است؟ با هر تغییری ولو کوچک به رکوردهای قبلی نیز نخواهید رسید

مگر ان کودک 10 ساله که کبوتر 8 ساعتی میپراند از آبدهی و دان دهی و .. سر در می اورد؟ کبوتر ان کودک به روش نچندان علمی صاحب خود عادت کرده و مهم عادت کبوتر است

تنها نکته ای که میتوانم خدمتتان عرض کنم نه برای شب قبل از مسابقه بلکه برای کل تیرماه و برای اینکه کبوترهایتان رکورد بیشتری برسند خنک نگه داشتن محل زندگی و گنجه ها و قفسها در طول شب است با خنک نگاه داشتن گنجه ها و قفسها می توان به ساعت بسیار بیشتری رسید

برای خنک نگاه داشتن گنجه ها در غروب اطراف خانه تور را با نایلون میپو شانند و تعدادی دررو برای ورود و خروج هوا تعبیه میکنند(مثل پنجره های کوچک) و توسط یک کولر ابی بزرگ که باد آن مستقمیاً به گنجه و کبوترها نمیخورد محل زندگی انها را در شب خنک نگاه میداریم به این صورت آب کمتری را کبوتر در طول شب به علت خنک شدن هوا از دست میدهد و رطوبت محیط به علت پراکنده شدن مولکولهای اب در هوا افزایش می یابد و ریه های کبوتر باز می شود به این صورت کبوترانتان هنگام پرش اب کافی ذخیره شده در بدن را خواهند داشت و به علت تشنگی فرود نخواهند آمد.

نکته بعدی در خصوص استفاده از مکملها و ویتامینها و انتی بیوتیک هاست از نظر بنده ضرورتی  ندارد همانطور که انسان سالم در شرایط عادی به انتی بیوتیک نیازی ندارد و حتی برایش ضرر دارد در مورد کبوتر هم همین مساله صدق میکند اما برای کبوترانی که مشکلاتی دارند و یا دچار ضعف در اثر بیماریهای پنهان هستند  استفاده از آنتی بیوتیکها مجاز است

در خصوص ویتامینها باید عرض کنم اگر احساس کردید کبوتری ضعیف شده می توانید از آنها استقاده کنید اما حتی المقدور با دادن دانه های متنوع این کار انجام شود بهتر است

هنگام کبک نمودن کبوترها و هنگام رشد پرهای کبوتران می توان از ویتامینهای مخصوص دام استفاده کرد و افتاب هم باید همواره در دسترس کبوتران باشد

برای کبک نمودن میتوان در یک یا دو مرحله بسته به زمان باقی مانده تا تیرماه و اماده سازی کبک نمود که اگر تغذیه کبوتر خوب باشد (ارزن قره ماش گاودانه و تخم کتان به نسبت 4 به 1 به 1 به

1) میتوان در یک مرحله این کار را انجام داد.

با دادن گل شور ساخته شده از خاک رس مرغوب و صدف دریایی و کمی ماسه ریز دانه بندی شده رد شده از الک نمره 40 (منظور الکی است که 40 سوراخ در طول یک اینچ دارد (دوستان عمرانی آشنایی زیادی با این الک دارند)) و نمک طعام ید دار و پتاسیم  و منیزیم دار املاح و مواد معدنی مورد نیاز به بدن کبوتر می رسد .

 

 


 روش عمده تجویز دارو در کبوتر از راه غذا و اب می باشد تزریق و تجویز به طریق آئروسل نیز گاهی انجام می شود

درمان همراه آب : درمان با آب به دلیل سهولت انجام آن و نیز موثر بودن بیشتر دارو ، انجام می شود بدین منظور دارو درآب حل و به صورت محلول در می آید این روش تجویز بسیار ساده است ووسایل مورد نیاز در دسترس می باشند درمناطق با آب و هوای معتدل مصرف آب در طیور نسبت به غذا 5/2 برابر است لذا از این طریق دارو نسبتا سریع دریافت شده و مقدار آن نیز بالا خواهد بود .

درمان همراه غذا : داروهای غیر محلول باید همراه با غذا تجویز شوند از معایت تجویز دارو همراه با غذا نیاز به غلظت بالای دارو است که به علت اختلالی است که مواد معدنی و آلی موجود درجیره غذایی در جذب دارو ایجاد میکنند اما نظر به معین بودن مقدار مصرف غذا درمقایسه آب در هنگام درمان همراه آب تعیین مقدار دارو راحت تر انجام میشود که هم باعث صرفه جویی درمصرف دارو شده و هم ازبروز عوراض آن جلوگیری می کند ولی باید توجه داشت دربیماریهایی که به علت وجود تب و عوارض گوارشی مصرف غذا کاهش یافته یا قطع می شود راه غذایی اصولا نتیجه بخش نبوده و از راه آب آشامیدنی به علت وجود عطش ، دارو سریعتر به بدن می رسد


درمان به وسیله تزریق : از نظر اثربخشی سریعترین و موفقیت آمیز ترین راه تجویز دارو ، راه تزریق است مثال این مورد عفونت هموفیلوس و پاستورلا در پرندگان می باشد که با تزریق آموکسی سیلین صورت می گیرد و با درمان به وسیله آب دنبال می شود اما صرف وقت بسیار و نیاز به کارگر و وسایل ضروری از قبیل سرنگ ، سوزن و .. و همچنین عوارض آن همچون بروز استرس در طیور انجام آن را غیراقتصادی و بی فایده می سازد .
درمان توسط آئروسل : امروزه تجویز دارو به طریق آئروسل ، یا اسپری بسیار کم صورت می گیرد زیرا به علت ناکافی رسیدن آنتی بیوتیک به محل عفونت و نیاز به جریان آرام و ملایم هوا در درمان عفونتهای تنفسی به کار می رود

منبع:آرانستان

شیر کبوتر


محققان صنایع احشام «سسایر» دانشگاه «دیکین» از یک فناوری جدید برای مطالعه ژن ها و پروتئین های موجود در تولید شیر کبوتر استفاده کرده و نشان دادند که این شیر حاوی آنتی اکسیدان ها و پروتئین های تقویت کننده سیستم ایمنی است.


 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تولید شیر چینه دان یا همان ماده ترشح شده از چینه دان پرندگان والد در میان پرندگان نادر بوده و به جز کبوتر، تنها در فلامینگوها و پنگوئن های امپراطور نر دیده شده است.

شیر کبوتر برای رشد و پروش جوجه کبوترها ضروری بوده و توسط هر دو والد از سلول های پر از مایعات پوشاننده چینه دان تولید می شود که غنی از چربی و پروتئین هستند.

محققان استرالیایی به مقایسه مشخصات ابراز ژن چینه دان در چهار کبوتر ماده شیرده و چهار کبوتر ماده فاقد این قابلیت پرداختند.

از آن جایی که هنوز ژنوم کبوتر توالی یابی نشده، این محققان از یک مجموعه جوجه برای شناسایی ژنهای مرتبط استفاده کردند.

ژن هایی که در پرندگان شیرده عمدتا بیش ابراز شده بودند، همان ژنهایی بودند که در تحریک رشد سلول ها، تولید آنتی اکسیدان و در واکنشهای دستگاه ایمنی نیز درگیر هستند.

محققان همچنین ژن های مرتبط با تولید چربی تری گلیسیرید را شناسایی کردند که مشخص می کند چربی موجود در شیر از کبد کبوتر نشات می گیرد.

به گفته محققان، این پژوهش به ارائه یک دیدگاه کوتاه و جالب از برخی از فرآیندهایی می پردازد که در زمان تثبیت نهایی شیردهی در چینه دان کبوتر رخ می دهد.

 

محققان نتیجه گیری کرده اند که این مکانیزم یک مثال جالب از تکامل یک سیستم با شباهتهایی به شیردهی پستانداران بوده، چرا که شیر کبوتر کارکردی مشابه با شیر پستانداران را اجرایی می کند.


........................................................

 ازحکیمی پرسیدند که چرا استماع تو از نطق تو زیادت است؟ گفت: زیرا که مرا دو گوش داده اند و یک زبان ، یعنی دو چندان که می گویی می شنو.

کم گوی و به جز مصلحت خویش مگوی

 چیزی که نپرسند ، تو از پیش مگوی

 از آغاز دو گوش و یک زبانت دادند

یعنی  که دو بشنو و یکی بیش مگوی.



برگرفته از کتاب اخلاق ناصری

( خواجه نصیر الدین طوسی )

مرداد 92

 

 با سلام و خسته نباشید خدمت همه دوستان ...

در مردادماه من زیاد خوش شانس نبودم... در دوم مردادماه غروب چهارشنبه راسو به لانه کبوتری ام حمله کرد و ۸ عدد از بهترین جوجه هایم را تیکه و پاره کرد... البته من راسو را ندیدم و فقط از اینرو که هیچ کبوتری خورده نشده و فقط جای دندان روی بدنشان بود حدس زدم که باید راسو باشد

البته جای خوش شانسی است که هیچ یک از کبوتران بالغ هیچ صدمه ای ندیده بودند و فقط جوجه های جوان که تازه شروع به بند انداختن کرده بودند توسط راسو یا همان روسک از بین رفتند...

بهر حال لانه کبوتران را موقتا عوض کردم و تعدادی از کبوتران را رد کرده و فقط معدودی از کبوتران قدیمی را نگه داشته ام...

قسمت اینگونه بود...

عکسهای تهیه شده مربوط به قبل از حمله راسو می باشد.

در پایان جا دارد از بهترین دوستم تشکر کنم که در تهیه تور کمک فراوانی بمن نمودند و همیشه نسبت به من لطف دارند ...

داستان پند آموز !

www.rar.blogfa.com

تنها بازمانده یک کشتی شکسته به جزیره کوچک خالی از سکنه افتاد...
او با دلی لرزان دعا کرد که خدا نجاتش دهد و اگر چه روزها افق را به دنبال یاری رسانی از نظر می گذارند، اما کسی نمی آمد.
سرانجام خسته و از پا افتاده موفق شد از تخته پاره ها کلبه ای بسازد تا خود را از عوامل زیان بار محافظت کند و داراییهای اندکش را در آن نگه دارد.
اما روزی که برای جستجوی غذا بیرون رفته بود، به هنگام برگشتن دید که کلبه اش در حال سوختن است و دودی از آن به آسمان می رود. متاسفانه بدترین اتفاق ممکن افتاده و همه جیز از دست رفته بود.
از شدت خشم و اندوه درجا خشک اش زد............ فریاد زد: '' خدایا چطور راضی شدی با من چنین کاری کنی؟''
صبح روز بعد با صدای بوق کشتی ای که به ساحل نزدیک می شد از خواب پرید. کشتی ای آمده بود تا نجاتش دهد.
مرد خسته، از نجات دهندگانش پرسید: شما از کجا فهمیدید که من اینجا هستم؟
آنها جواب دادند: ما متوجه علائمی که با دود می دادی شدیم.
وقتی که اوضاع خراب می شود، ناامید شدن آسان است. ولی ما نباید دلمان را ببازیم..........
چون حتی در میان درد و رنج دست خدا در کار زندگی مان است.
پس به یاد داشته باش ، در زندگی اگر کلبه ات سوخت و خاکستر شد، ممکن است دودهای برخاسته از آن علائمی باشد که عظمت و بزرگی خداوند را به کمک می خواند...!


 

 در ادامه مطلب عکسهای بیشتری ببینید

ادامه نوشته

مفلق

با تشکر از برادر مهربانم که با وجود مشکلات کاریش کمک شایانی در نگهداری و مراقبت از کبوترها به بنده نموده اند ...

و همینطور با تشکر از آقای مهندس عبدالرضا رحیمیان که همیشه راه کارهای مناسب در رابطه با نگهداری و پرورش کبوتران به بنده عرضه نموده اند که حاکی از تجربه فراوان ایشان در این امر میباشد...

در ادامه مطلب عکس های بیشتری ببینید...

 

ادامه نوشته

خرداد 92

 

 

 

ادامه نوشته

کبوتران در اردیبهشت

 در ادامه مطلب عکسهای بیشتری ببینید ...

 

 

ادامه نوشته

خال سرخ

پروازی حدود ۶ ساعت در تیر ماه سال قبل ثبت نموده است و دارای سوی بسیار بالایی میباشد... از جمله کبوتران محبوب من می باشد و اکثر جوجه هایش خال سرخ و گرگی هستند.

 

 

کبوتران پشت دار

در ادامه مطالب عکسهای بیشتری ببینید ...

 

ادامه نوشته

کبوتر یک کت

 

بهار

 

 

 

 

دانستنی های پرورش دادن کبوتر

 

 

نگهداری
بر عکس سایر طیور کبوتران زندگی کاملاً منوگام‌ داشته و در سن ۷ – ۵ ماهگی به سن بلوغ می رسند هر قدر وزن آنها سنگین تر باشد به همان نسبت دیرتر بالغ می شوند بعد از اینکه کبوتر ماده ای نری را به عنوان جفت برگزیند و اعلام آمادگی جنسی و همزیستی نمود اووسیت ها در تخمدان شروع به رشد کرده و پس از تقریبا۴- ۵روز اولاسیون انجام گرفته و مدت کوتاهی بعد از ان هم جفت گیری و انتقال اسپرم صورت می گیرد . تقریبا ۴۰-۴۴ ساعت پس از زمان جفتگیری چند ساعت بعدازظهر اولین تخم را می گذارد و , برعکس سایر طیور گذاشتن فقط دو تخم از لحاظ ژنتیکی تثبیت شده است و هیچگاه افزایش و کاهش ندارد .

تخم کبوترها حدود ۲۰ گرم وزن و ۴ سانتی متر طول و ۵/۲ سانتی متر پهنا و رنگ سفید دارند . نسبت زرده به وزن تخم با ۱۹ درصد بین سایر طیور در کمترین حد است ولی پوسته آهکی با ۱۰% درصدی اختلافی با دیگر طیور ندارند . لانه سازی با همکاری هر دو جنس ۳-۲ روز قبل از گذاشتن تخم آغاز گشته و حتی پس ازآن نیز ادامه می یابد . پس از ۱۷ – ۱۸ روز جوجه ها از تخم خارج شده و به ندرت هر دو جوجه با هم متولد می گردند . فاصله زمان تولد دو جوجه اغلب ۲۴ – ۱۲ ساعت است.کبوتردر بین طیور تنها پرنده ای است که جوجه آشیانه نشین دارد سایر ماکیان در موقع تولد کاملاً لخت هستند و حدوداً پس از یک هفته پرهایشان جوانه می زند . جوجه ها در حدود ۶ هفتگی توسط مادران تغذیه شوند. در ۵-۴ روز اول تولد غذای جوجه ها را شیرابه چینه دان تشکیل می دهد.

این شیرا به بسیار مغذی بوده و توسط سلولهای چین خورده چینه دان ترشح می شود. چینه دان در تعدادی از گونه های پرندگان خصوصاً در خانواده کبوترها مولد شیر مخصوص چینه دان است و تکثیر سلولهای مخاطی و کنده شدن و تولید شیر توسط آنها به وسیله هورمون پرولاکتین، صورت گرفته و کنترل می شود این پرندگان شیر ایجاد شده در چینه دان را به دهان بازگردانده و جوجه ها را به وسیله آن غذا می دهند. ساختمان میکروسکوپیک چینه دان مشابه به ساختمان مری است .

ترشح شیرابه تا ۸ روز پس از تولد جوجه ها نیز می تواند ادامه یابد. معمولا از روز پنجم به بعد تغذیه جوجه ها با غذایی که خود پدر و مادر می خورند آغاز می گردد جیره اکثر پرندگان زینتی, به صورت دانه های کامل و نه به صورت خوراک کامل پلیت شده می باشد . تغذیه پرندگان طبق راهنمایی های ارائه شد بسیار منطقی می باشد . اما به نظر نمی رسد که تغذیه صرفا عامل عمده ای جهت انتخاب غذا توسط صاحب پرنده باشد .

کبوتر

استفاده از خوراکهای کامل پلت, شده با مقاومت صاحبان پرنده روبرو شده و در ضمن همه گونه های پرندگام نیز چنین خوراک هایی را براحتی نمی پذیرند . اما با استفاده از پلت های اکسترود شده (اکسترودینگ) (Extruded) و افزودنیها که پرنده را با استفاده از خوراک کامل تشویق کند مشخص نشده است .

دوره نگهداری کبوتران پرورشی به طور متوسط ۵ سال بوده و معمولا در سالهای دوم و سوم بیشترین تولید را داشته که از سال پنجم در حد چشمگیری کاهش می یابد. از یک جفت کبوتر, حداقل ۱۲ قطعه کبوتر جوان در سال به وجود آید. تولید ۱۵-۱۲ قطعه جوجه, را مناسب و بین ۲۰-۱۶ قطعه را جزو بسیار خوب به شمار می آورند.

موفقیت در این امر بستگی به تعداد تخم گذاشته شده جوجه های متولد شده و سرزندگی و سلامت جوجه ها دارد .

و بسته به شرایط اقلیمی متفاوت است. اکثر گونه های غیر اهلی که در مناطق معتدل سرد سیر زندگی می کنند. دارای سیکل تولید مثل سالیانه هستند. در حالی که گونه هایی که با آب و هوای گرمسیری و صحرائی عادت پیدا کرده اند ممکن است دارای سیکل های تولید مثل ,کمتر از یک سال با فواصل شش ماه باشند . و یا زمانی که شرایط مطلوبی فراهم است جفت گیری انجام می دهند که اصولا به این نژاد فرصت طلب می گویند .

معمولا کبوترها در هر فاز فعال تخمگذاری دو عدد تخم می گذارند و در هر سال دارای هشت فاز فعال تخمگذاری می باشند . فاصله بین فازهای فعال تخمگذاری در پاییز و زمستان تقریبا روز و در بهار و اوایل تابستان ۳۰-۳۲ می باشد . در کبوتر سیکل تخمک گذاری رها سازی تخمک و میزان تخمگذاری موفق در بین کبوترها ۴۰ تا ۴۴ ساعت گزارش شده است .

تولک رفتن
تولک رفتن از نظر ظاهری همراه با پرریزی و جایگزینی پرها و آغاز سیرقهقرای ارگان های تولید مثلی و قطع تخمگذاری می باشد. در گونه های غیر اهلی پریزی قبل از جفت گیری ممکن است قبل از آغاز فصل جفت گیری اتفاق افتد در حالی که پریزی پس از جفت گیری بین پایان فصل تولید مثل و آغاز پائیز یا مهاجرت پائیزه اتفاق می افتد تاکنون مکانیزم فیزیولوژی که باعث پریزی می شوند شناخته نشده اند. به هر حال در این پدیده غده هیپوفیز ،تیروئید، تخمدان و فوق کلیه به عنوان واسطه عمل می کنند .

رفتار کرچی و لانه گزینی

رفتار کرچی عبارت است از: خاتمه تولید تخم، خوابیدن بر روی تخمها و مراقبت از جوجه های جوان می باشد .

درصد باروری ۹۶ – ۸۵ درصد و میزان جوجه درآوری ۸۵ -۸۰ درصد است رفتار خوابیدن روی تخم در کبوتر موجب تحریک رشد و توسعه کیسه چینه دان می گردد به نظر می رسد که رشد و تزایداین غده تحت کنترل مستقیم پرولاکتین باشد تصور می شود که در قمری تولید استروژن، آندروژن که با ترشح FSH تحریک می شود موجب رفتار لانه سازی در جنس ماده می گردد در مقابل آغاز فعالیت لانه سازی در جنس نر بستگی به شرایط هورمونی و رفتار جنسی ماده دارد. در پرندگان رفتار لانه سازی به طور وسیعی در تخمک گذاری مرتبط می باشد ۱۰۰% از تخمک گذاری ۲۴ ساعت پس از رفتار لانه سازی و ۹۹% لانه سازی قبل از تخمک گذاری انجام می شود با این حال تنها ۹۵ – ۶۰% از تخمک گذاری پس از یک سیکل تخمگذاری انجام می شود . تخمهای شکسته ناشی از مبارزات بر سر لانه نیز در حدود ۶ درصد برآورد می گردد . تلفات در بین جوجه ها تقریبا ۹% و گاهی بیشتر می باشد . برای افزایش راندمان تخمگذاری تعدادی از کبوتران را فقط مخصوص گذاشتن تخم انتخاب می کنند . بدین ترتیب که پس از گذشت ۱۰ روز از تاریخ تخمگذاری تخمها را از زیر کبوتران برداشته ودر نتیجه پرنده در عرض ۲-۱ هفته مجددا تخم خواهد گذاشت با این روش می توان تا ۶۰ درصدبه راندمان تخمگذاری افزود .

کبوتر

در ایتالیا به مجرد تخمهای گذاشته شده جمع آوری می گردد, درچنین متدی تخمها را به طور متوسط از ۱۵ عدد در سال به ۴۷ عدد فزونی می بخشد .

تخمهای برداشته شده را یا به کمک ماشین جوجه کشی به جوجه تبدیل کرده و تحویل کبوترهای مادر که در همان روز جوجه هایشان متولد شده می دهند و یا هر تخم را به عنوان تخم سوم زیر کبوترهای دیگر می گذارند هم سن بودن این سه تخم کاملا ضروری است .کبوترها قادرند تا سه نوزاد را نگهداری کنند ولی اکثرا از عهده تغذیه و رسیدگی ۴ جوجه عاجزند و فشار کاری زیادی را باید تحمل کنند . در جوجه کشی مصنوعی کبوترهانسبت به مرغها به درجه حرارت کمتر ۷/۳۶ – ۱/۳۶ درجه سانتی گراد و رطوبت بیشتری نیاز است .

رکوردهای نمودارهای فوق واقعی هستند و از یک گیرنده حساسی که در جلوی سینی حاوی تخمهای کبوتر قرار داده شده بود به دست آمده اند هر سی دقیقه سینی به اندازه ۹۰درجه به سمت جلو و عقب چرخانده می شود به طوری که در دوره نیم ساعته بعدی گیرنده حساسی قبل از اینکه بر روی تخمها قرار بگیرند در معرض جریان هوا قرار می گیرند و سپس بر روی آنها قرار می گیرند. پس از عبور از روی تخم مرغهای تازه درجه حرارت هوا زیاد نمی شود ولی در تخمهای نزدیک جوجه کشی دما ۷۵/۱فارینهات افزایش پیدا می کند .

تفاوتهای گوناگونی در درجه حرارت مطلوب وجود دارد که شامل حرارت داخل بدن پرنده بالغ ، اندازه تخمها و تناسب آنها با بدن پرنده ، خلل و فرج پوسته و طول دوره جوجه کشی می باشد .

هنوز جزیات زیادی در رابطه با ایجاد شرایط مناسب جوجه کشی برای پرندگان دیگر وجود دارد که باید مورد مطالعه قرار گیرد . تحقیقات پایه ای بسیاری بر روی شرایط مطلوب مورد نیاز برای جوجه کشی کبوتر انجام گرفته است همچنان که در نمودار مشاهده می شود تخم کبوترها را می توان در دمای بین ۹۷ -۲/۹۷ درجه فارنهایت (۱/۳۶ – ۷/۳۶)سانتی گراد در صورت تعدیل رطوبت و جریان هوا به طور مطلوب جوجه کشی کرد حداکثر جوجه کشی با امکان ۱۰۰%تنها در دمای F 2/97 F 97 حاصل می شود .که این درجه حرارت بر روی تخمهای شتر مرغ آمریکایی ، غاز و اردک – به ترتیب در دمای F 97 (c 1/36 ، c 2/37 F 2/99 c 3/37( می باشد . برای به گزینی در جهت تولید مناسبتر باید به موارد زیر توجه نمود.

تولید تخم زیادتر زودرس چون به تولید بیشتر تخم منتج می گردد . عبا رتند از:
۱- طول عمر و قدرت مقاومت بیشتر
۲- تولید تخم حتی در زمان تولک
۳- باروری مناسب و کاهش تلفات زمان جنینی
۴- روحیه آرام ، وزن زیاد بدن در صورتی که تولید گوشت هدف باشد. بدن فشرده با عضلاتی بیشتر به عبارتی گوشت بیشتر .

بوسیله هیبریداسیون می توان راندمان تولید را افزایش داد . هیبرید و یا آمیخته Hybrid این اصلاح را در مورد موجودات هتروزیگوت به کار می برند . اگر والدین از نظر یک جفت صفت خالص با یکدیگر اختلاف داشته باشند . از منوهیبرید گفتگو به میان می آید و بلعکس اگر والدین از نظر چندین صفت خالص با یکدیگر متفاوت باشند پلی هیرید گفتگو به میان خواهد آمد .

برای به وجود آوردن گله های گوشتی توصیه می شود از تجربیات کشورهایی مانند ایتالیا و فرانسه سود برد. کبوترهای گوشتی در سنین ۳-۲ ماهگی و اغلب در ۴ ماهگی تحویل می گردند .که این کبوترها را می توان بعد از ذبح به صورت لاشه کامل -سینه کامل- ران کامل -لاشه به صورت قطعه قطعه شده به صورت تازه و منجمد در اختیار مصرف کنندگان قرار داد. افت پس از کشتار در کبوتر در حدود ۲۰-۲۵ درصد وزن زنده می باشد. در گوشت آماده برای طبخ نیز افت استخوان کبوتر کمتر از گوشت سایر ما کیان دیگر می باشد. بدین ترتیب از یک کیلو وزن زنده کبوتر گوشت و در نتیجه پروتئین بیشتری در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد. از گوشت کبوتر تقریبا هیچ گونه بیماری به انسان منتقل نمی شود تنها بیماری قابل انتقال بیماری سالمونلوز , که اغلب گوشت انواع پرندگان دیگر در مرحله آماده سازی با آن آلوده می گردد و از این رو چنانچه پس از سر بریدن کبوتر پرکنی و تهیه گوشت و ذخیره آن به طور بهداشتی صورت گیرد هیچگونه خطری از نظر انتقال بیماریهای مشترک بین انسان وجود ندارد. سرعت رشد در کبوتر نسبتا بالا و در حدود ۶۰-۹۰ روزگی به وزن مناسب کشتار خواهد رسید و هیچ گونه از طیور صنعتی شاید قابل مقایسه با کبوتر نباشند. زیرا کبوترها قادرند به علت سهولت تغذیه دوباره به لانه خود بازگردند و در واقع می توانند از مواقع وسیع طبیعی و یا کشتزارهای اطراف به عنوان منبع تهیه خوراک استفاده کنند .

صرفه جویی در جایگاه و زمین به منظور تامین بخشی از پروتئین حیوانی از کبوترها نیازی به احداث سالنهای آن چنانی نیست .

و می توان با احداث جایگاه و آشیانه ای که فقط پرنده را از گرما نور و حرارت و سرما در واقع عوامل محیطی و بعضی دیگر محافظت کندنسبت به تهیه جایگاه اقدام کرده که این جایگاه به دلیل آنکه در اغلب موارد در مرتفع ترین قسمت ساختمان یعنی پشت بام احداث می شود می تواند بازده اقتصاد فراوانی را به همراه داشته باشد . زیرا در واقع از سطح بام (منازل ، کارخانجات ، و . . .) می توان به عنوان یک مجتمع تامین احتیاجات غذایی سبد خانوار استفاده کرد و بخشی از احتیاجات خانوار شهری و روستایی را از منابع پروتئین حیوانی بر طرف کند .

گوشت کبوتر از لحاظ محصولات طیور می تواند در ردیف و هم تراز با گوشت جوجه ، قرار گیرد زیرا وزن این فرآورده در حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ گرم است و بسته به نژاد در سن بین ۴-۵ هفتگی به بازار ارسال می شود که این نوع گوشت می تواند به علت سهولت هضم ، بودن گوشت و فرم بودن استخوان اغلب برای تغذیه کودکان و بیماران سالمند که احتیاج به غذای مغذی و سهل الهضم و مغذی و سبک دارند مورد استفاده قرار گیرد .

منبع:forum.patoghu.com 

کبوتر

 

 

ادامه نوشته

دوکت زیبا

 

 

ادامه نوشته

جفت زیبایم...

 

 

ادامه نوشته

کبوتران

کبوتران